PODNOSZENIE MOCY W HC – ETAP 1

Każdy wie o tym, że nasze auta wyglądają na szybsze, niż są w rzeczywistości. Pytanie, jak to zmienić? W Hyundaiu Coupe (w tym poradniku skupię się na GK) – mamy do wyboru trzy silniki – 1.6 , 2.0 , 2.7. Pierwsze dwa to rzędowe czwórki, ostatni to 6 cylindrów w układzie V. Każdy z tych silników był też montowany w innych autach koncernu Hyundai / Kia, a ich pochodzenie możemy znaleźć w … Mitsubishi. Modyfikacje 1.6 sobie odpuszczamy na starcie – pierwsze co powinniście zrobić to swap na 2.0, który jest bardzo łatwy, i pasuje niemal wszystko. Na tym etapie skupię się na modyfikacjach najprostszych, i najtańszych. Pamiętajcie, że silniki w HC są wolnossące- nie będzie tanio i nie będzie łatwo 🙂

  • UKŁAD DOLOTOWY

Podstawowa i najczęstsza modyfikacja wolnossącego silnika. Polega na tym, by silnik „lepiej” oddychał, łapał powietrze. Oryginalny dolot w HC jest dużą puszką z rezonatorem w celu np. wyciszenia tego układu. Modyfikacja polega na usunięciu całości oryginalnego dolotu (za przepustnicą) i zamontowaniu dedykowanego lub zbudowaniu własnego. Są gotowe układy dolotów do HC GK, które możemy podzielić na SRI (stożek w komorze silnika), i CAI (stożek poza komorą, za zderzakiem). Więcej mocy doda nam CAI, ponieważ wtedy silnik będzie zaciągał zimniejsze powietrze. Wadą takiego rozwiązania jest możliwość złapania wody przez stożek i jego łatwiejsze zabrudzenie. Problem ten rozwiąże hydroshield (osłona na stożek). Nigdy nie montujemy stożka zaraz za przepływomierzem, na oryginalnej rurze! Wtedy stożek łapie gorące powietrze obok silnika, i zamiast dodać mocy, stracimy kilka koni.
JAK KUPIĆ:
EBAY USA – PO WPISANIU FRAZY „TIBURON 2.0 CAI” LUB „TIBURON 2.7 CAI”
POLECANE MARKI:
INJEN
AEM
K&N
CENA:
OD 500PLN
Możemy też zaoszczędzić, robiąc rury dolotowe samemu np. z aluminium, i kupić sam stożek na allegro.
PROFITY:
Około 5KM+ w zależności od silnika, układu (CAI da więcej niż SRI), i zastosowanego filtru stożkowego, plus ładniejszy dźwięk.
CAI:

SRI:
.

  • UKŁAD WYDECHOWY

Kolejna modyfikacja mająca na celu lepsze oddychanie silnika – jak wdech, to i wydech 🙂  Wydech w HC jest mocno restrykcyjny, bardzo cichy i jego odblokowanie pomoże w lepszym odprowadzaniu spalin, co da przyrost mocy. Zmieniamy kompletny układ, począwszy od kolektora/ów wydechowych (exhaust manifold/headers), aż do tłumików końcowych (catback). Mamy tutaj wybór jak w układzie dolotowym – albo kupujemy gotowy, albo spawamy samemu / oddajemy to do firmy. Gotowe zestawy firmy Turboworks możemy dostać już za około 2000 PLN z wysyłką z Polski. Ich jakość jednak pozostawia wiele do życzenia – dźwięk jest metaliczny i bardzo głośny, spawy trzeba poprawić, w tym zestawie nie mamy katalizatora więc na przeglądzie jest problem itp, dlatego lepiej zainwestować w coś markowego lub dać auto do firmy robiącej układy wydechowe na zamówienie. Poza kolektorami wydechowymi, układ wydechowy w 2.0 i 2.7 jest identyczny.
JAK KUPIĆ:
EBAY USA – PO WPISANIU FRAZY „TIBURON 2.0 EXHAUST” LUB „TIBURON 2.7 EXHAUST” LUB
„TIBURON EXHAUST MANIFOLD / HEADERS/ CATBACK”
ALLEGRO – PO WPISANIU FRAZY „HYUNDAI COUPE CATBACK / KOLEKTOR WYDECHOWY”
POLECANE MARKI:
Borla
Fox
DC Sports
CENA:
Chiński turboworks – do 2000 PLN
Markowy układ dedykowany z USA – od 3000 PLN
Układ robiony na zamówienie w polskiej firmie na podzespołach dobrej jakości  – od 3000 PLN
PROFITY:
Około 5-15KM+ w zależności od silnika i jakości układu + lepszy dźwięk.
KOLEKTOR WYDECHOWY (TUTAJ DLA V6)

CATBACK:

PODSUMOWANIE ETAPU 1:
Po zastosowaniu modyfikacji zawartych w pierwszym etapie nasze auto zyska na dźwięku, elastyczności i mocy. Bazując na wynikach hamowni Coupe lub Tiburonów, zmiana dolotu i wydechu pozwala uzyskać 150-160KM w 2.0 (seria ma 143KM) i około 180-200KM w 2.7 (seria ma 167KM) – wyniki zależą od jakości zastosowanych układów oraz kondycji silnika.
Jeśli skorzystamy z gotowych zestawów, wymiana będzie szybka (maksymalnie kilka godzin dla dolotu jeśli robimy CAI i maksymalnie kilka godzin na wymianę układu wydechowego, jedynie więcej problemów napotkamy przy wymianie kolektorów wydechowych w V6 ze względu na gorszy dostęp).

Konrad K

7 thoughts on “TUNING MECHANICZNY – ETAP 1

  1. „układ wydechowy w 2.0 i 2.7 jest identyczny” – warto dodac, ze kryza przy kolektorze 2.0 i 2.7 jest pod innym katem. Jezeli ktos zdecyduje sie na uklad wydechowy z 2.7 do 2.0 lub na odwrot to trzeba bedzie przespawac kryze pod innym kątem. Co do katalizatora to polecam zamiast sportowego to wziąć od auta z większym litrazem. U siebie w 2.0 mialem od 3.5 litrowego silnika. Przeglad przechodzilem a i lepiej się auto odpychalo.

  2. hej, czy układ dolotowy, który na ebayu jest podpisany dla modelu 03 lub 04-08, będzie pasować do rocznika 2002?

  3. wiem ze temat dosc stary, ale moze ktos pomoze. Interesuje mnie ten tekst „pierwsze co powinniście zrobić to swap na 2.0, który jest bardzo łatwy, i pasuje niemal wszystko”
    Pytanie, co znaczy niemal wszystko? Rozważam takiego swapa i zastanawiam się co trzeba jeszcze dokupic.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *