PODNOSZENIE MOCY W HC – ETAP 1
Każdy wie o tym, że nasze auta wyglądają na szybsze, niż są w rzeczywistości. Pytanie, jak to zmienić? W Hyundaiu Coupe (w tym poradniku skupię się na GK) – mamy do wyboru trzy silniki – 1.6 , 2.0 , 2.7. Pierwsze dwa to rzędowe czwórki, ostatni to 6 cylindrów w układzie V. Każdy z tych silników był też montowany w innych autach koncernu Hyundai / Kia, a ich pochodzenie możemy znaleźć w … Mitsubishi. Modyfikacje 1.6 sobie odpuszczamy na starcie – pierwsze co powinniście zrobić to swap na 2.0, który jest bardzo łatwy, i pasuje niemal wszystko. Na tym etapie skupię się na modyfikacjach najprostszych, i najtańszych. Pamiętajcie, że silniki w HC są wolnossące- nie będzie tanio i nie będzie łatwo 🙂
- UKŁAD DOLOTOWY
Podstawowa i najczęstsza modyfikacja wolnossącego silnika. Polega na tym, by silnik „lepiej” oddychał, łapał powietrze. Oryginalny dolot w HC jest dużą puszką z rezonatorem w celu np. wyciszenia tego układu. Modyfikacja polega na usunięciu całości oryginalnego dolotu (za przepustnicą) i zamontowaniu dedykowanego lub zbudowaniu własnego. Są gotowe układy dolotów do HC GK, które możemy podzielić na SRI (stożek w komorze silnika), i CAI (stożek poza komorą, za zderzakiem). Więcej mocy doda nam CAI, ponieważ wtedy silnik będzie zaciągał zimniejsze powietrze. Wadą takiego rozwiązania jest możliwość złapania wody przez stożek i jego łatwiejsze zabrudzenie. Problem ten rozwiąże hydroshield (osłona na stożek). Nigdy nie montujemy stożka zaraz za przepływomierzem, na oryginalnej rurze! Wtedy stożek łapie gorące powietrze obok silnika, i zamiast dodać mocy, stracimy kilka koni.
JAK KUPIĆ:
EBAY USA – PO WPISANIU FRAZY „TIBURON 2.0 CAI” LUB „TIBURON 2.7 CAI”
POLECANE MARKI:
INJEN
AEM
K&N
CENA:
OD 500PLN
Możemy też zaoszczędzić, robiąc rury dolotowe samemu np. z aluminium, i kupić sam stożek na allegro.
PROFITY:
Około 5KM+ w zależności od silnika, układu (CAI da więcej niż SRI), i zastosowanego filtru stożkowego, plus ładniejszy dźwięk.
CAI:
SRI:
.
- UKŁAD WYDECHOWY
Kolejna modyfikacja mająca na celu lepsze oddychanie silnika – jak wdech, to i wydech 🙂 Wydech w HC jest mocno restrykcyjny, bardzo cichy i jego odblokowanie pomoże w lepszym odprowadzaniu spalin, co da przyrost mocy. Zmieniamy kompletny układ, począwszy od kolektora/ów wydechowych (exhaust manifold/headers), aż do tłumików końcowych (catback). Mamy tutaj wybór jak w układzie dolotowym – albo kupujemy gotowy, albo spawamy samemu / oddajemy to do firmy. Gotowe zestawy firmy Turboworks możemy dostać już za około 2000 PLN z wysyłką z Polski. Ich jakość jednak pozostawia wiele do życzenia – dźwięk jest metaliczny i bardzo głośny, spawy trzeba poprawić, w tym zestawie nie mamy katalizatora więc na przeglądzie jest problem itp, dlatego lepiej zainwestować w coś markowego lub dać auto do firmy robiącej układy wydechowe na zamówienie. Poza kolektorami wydechowymi, układ wydechowy w 2.0 i 2.7 jest identyczny.
JAK KUPIĆ:
EBAY USA – PO WPISANIU FRAZY „TIBURON 2.0 EXHAUST” LUB „TIBURON 2.7 EXHAUST” LUB
„TIBURON EXHAUST MANIFOLD / HEADERS/ CATBACK”
ALLEGRO – PO WPISANIU FRAZY „HYUNDAI COUPE CATBACK / KOLEKTOR WYDECHOWY”
POLECANE MARKI:
Borla
Fox
DC Sports
CENA:
Chiński turboworks – do 2000 PLN
Markowy układ dedykowany z USA – od 3000 PLN
Układ robiony na zamówienie w polskiej firmie na podzespołach dobrej jakości – od 3000 PLN
PROFITY:
Około 5-15KM+ w zależności od silnika i jakości układu + lepszy dźwięk.
KOLEKTOR WYDECHOWY (TUTAJ DLA V6)
CATBACK:
PODSUMOWANIE ETAPU 1:
Po zastosowaniu modyfikacji zawartych w pierwszym etapie nasze auto zyska na dźwięku, elastyczności i mocy. Bazując na wynikach hamowni Coupe lub Tiburonów, zmiana dolotu i wydechu pozwala uzyskać 150-160KM w 2.0 (seria ma 143KM) i około 180-200KM w 2.7 (seria ma 167KM) – wyniki zależą od jakości zastosowanych układów oraz kondycji silnika.
Jeśli skorzystamy z gotowych zestawów, wymiana będzie szybka (maksymalnie kilka godzin dla dolotu jeśli robimy CAI i maksymalnie kilka godzin na wymianę układu wydechowego, jedynie więcej problemów napotkamy przy wymianie kolektorów wydechowych w V6 ze względu na gorszy dostęp).
Konrad K
„układ wydechowy w 2.0 i 2.7 jest identyczny” – warto dodac, ze kryza przy kolektorze 2.0 i 2.7 jest pod innym katem. Jezeli ktos zdecyduje sie na uklad wydechowy z 2.7 do 2.0 lub na odwrot to trzeba bedzie przespawac kryze pod innym kątem. Co do katalizatora to polecam zamiast sportowego to wziąć od auta z większym litrazem. U siebie w 2.0 mialem od 3.5 litrowego silnika. Przeglad przechodzilem a i lepiej się auto odpychalo.
hej, czy układ dolotowy, który na ebayu jest podpisany dla modelu 03 lub 04-08, będzie pasować do rocznika 2002?
Tak
Ten układ nadałby się do hc 2002 2.0?
https://www.ebay.com/itm/DC-Cold-Air-Intake-System-for-Hyundai-Tiburon-2-0L-04-08-CAI4502/271784324242?epid=112780214&hash=item3f479bac92:g:DqAAAOSwNSxU6nr7
tak będzie pasować
Mam pytanie . czy bedzie 2 etap PODNOSZENIE MOCY W HC
wiem ze temat dosc stary, ale moze ktos pomoze. Interesuje mnie ten tekst „pierwsze co powinniście zrobić to swap na 2.0, który jest bardzo łatwy, i pasuje niemal wszystko”
Pytanie, co znaczy niemal wszystko? Rozważam takiego swapa i zastanawiam się co trzeba jeszcze dokupic.
silnik pasuje, nawet skrzynia z 1.6 pasuje pod 2.0 ale potrzeba przełożyć ECU z 2.0 oraz półosie 🙂
A gdzie Etap 2 ?